Citesc, deci exist!
aprilie 9, 2015
Iaşi, oraş multicultural
aprilie 9, 2015

Autismul este o binecuvântare!

„Spaimă”. „Interiorizat”. „Altfel”. „Binecuvântare”. Acestea sunt câteva dintre cuvintele la care se gândesc cadrele didactice atunci când întâlnesc un copil cu Autism sau atunci când este nevoit să lucreze cu el la clasă. Una dintre problemele care apar nu ţine de faptul că acest copil este deosebit, ci de gradul de informare scăzut despre modalitățile de abordare și integrare a copilului atât al cadrelor didactice cât și al părinților celorlalţi copii.

Deoarece Fundația „Star of Hope” România au înțeles acest lucru, împreună cu ANCAAR și Inspectoratul Școlar Județean Iași a organizat, în data de 2 Aprilie, Sesiunea de instruire „Copiii cu Tulburări din Spectrul Autist – dificultăţi şi posibilităţi de integrare în învăţământ”.

Cursul dedicat cadrelor didactice a fost organizat de  Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului și a făcut parte din campania națională „Arată că îți pasă!”.

Timp de 5 ore, 45 de profesori și învățători au primit informații despre caracteristicile copiilor cu tulburări din spectrul autist, despre metodele de lucru la clasă, despre abilitățile necesare unui cadru didactic în lucrul cu acești copii, cât și despre modalitățile de abordare și îndrumare a părinților acestora.

„Apreciem disponibilitatea și efortul pe care îl depun cadrele didactice din învățămîntul de masă în procesul de integrare a copiilor cu autism. Trebuie să înțelegem că fiecare copil cu autism este unic și abordarea acestuia depinde mult de nevoile lui, de potențialul pe care îl are, de mediul în care se dezvoltă și de resursele pe care le are în familia din care vine.”, a declarat Gabriela Răducanu – director programe al Fundației „Star of Hope” România.

Întrebate dacă sesiunea de instuire le-a fost utilă, cadrele didactice au declarat:„acum (după curs- n.n.) am o nouă atitudine față de copiii cu autism și față de părinții lor pentru că știu mai multe!” sau „mi-am clarificat mai multe aspecte cu privire la abordarea copiilor cu autism. Am aflat și tehnici de lucru cu acești copiii care îmi vor fi de un ajutor real. Autismul nu este o inadaptabilitate, este o binecuvântare!”, aşa cum a afirmat un alt cadru didactic.

Un impact deosebit în cadrul sesiunii l-a avut prezența familiei Ceapă, care are o fetiță cu autism şi care a prezentat modelul lor de succes în integarea fetiței care a fost diagnosticată la vârsta de 3 ani cu autism. Prin muncă grea, prin perseverență, consecvență și o bună colaborare cu cadrele didactice și specialiștii din cadrul Fundației „Star of Hope” România, părinții au reușit să o înscrie pe fetiță la grădiniță. În prezent fetița este în grupa 0, dar drumul continuă și munca depusă se va transforma treptat în rezultate.

Pe lângă informațiile teoretice și practice, cadrele didactice au primit și informații din punct de vedere medical, din partea medicului neuropsihiatru Ion Arsene.