Peste 200 activitati desfasurate pentru integrarea educationala si sociala a acestor copii, 2 centre de tineret in scolile din Iasi cu cel mai mare numar de copii afectati de migratie, 791 de elevi din cadrul acestor scoli implicati in activitati de tip afterschool, 1681 de ore de voluntariat – acestea sunt doar o parte din rezultatele proiectului „Sprijin pentru copiii afectati de migratie in scolile din oraşul Iasi”, implementat de Asociaţia Alternative Sociale in perioada 1 mai 2013 – 31 iulie 2014.
Aceste servicii au fost acordate de Asociaţia Alternative Sociale in Iasi in doua centre de tineret infiintate la Scoala Gimnaziala „Nicolae Iorga” si la Scoala Gimnaziala „Ion Simionescu”. In aceste centre s-au desfasurat si activitati de dobandire a abilitatilor de viata, socializare si pregatire in vederea cresterii performantelor scolare pentru 791 de elevi, dintre care 240 de copii singuri acasa si copii remigranti, aflati in risc semnificativ de a dezvolta tulburari specifice din sfera prosociala. „Acest proiect reprezinta o continuare a preocuparii Alternative Sociale pentru sprijinirea copiilor afectati de migratie. Desfasuram proiecte in acest domeniu de aproape un deceniu si constatam ca, in prezent, acest fenomen este la fel de actual si problematic. Numarul copiilor remigranti creste cu fiecare an. In anul scolar 2013-2014 in judetul Iasi s-au inregistrat 417 copii care si-au echivalat studiile dupa o perioada de timp petrecuta in strainatate. Comparativ cu perioada 2008-2012, numarul acestor copii s-a dublat”, a declarat Catalin Luca, director executiv.
Profesorii din cele doua scoli au declarat ca frecventarea centrelor a contribuit la imbunatatirea frecventei si a atitudinii fata de scoala a copiilor din program, dar si la obtinerea unor rezultate scolare mai bune.
„De cele mai multe ori, copiii nesupravegheati de parinti nu au o motivatie puternica de a obtine performante scolare. Activitatile desfasurate in cadrul centrului de tineret ne-au ajutat sa le oferim acestor copii motivatia de a veni la scoala si ne-au permis sa extindem cuantumul de cunostinte pe care corsetul curriculei scolare il limiteaza. Vreau sa remarc si pregatirea foarte buna a psihologilor care au lucrat cu ei si care au ascultat problemele fiecaruia dintre ei, care le-au oferit un punct de sprijin si au incercat sa gaseasca solutii creative la problemele lor. Datorita acestui proiect extrem de frumos si generos scoala a devenit mai frumoasa, iar orele mai usoare”, a declarat Virginia Arghiropol, director al Scolii Gimnaziale „Ion Simionescu”.
Alternative Sociale a consiliat si 50 de familii cu privire la nevoile copilului remigrant pentru imbunatatirea comunicarii dintre acestia si rezolvarea situatiilor conflictuale. „…am simtit ca noi, parintii, nu suntem singuri in construirea viitorului copiilor nostri pentru care trudim alaturi de profesori. Aceste activitati ne-au oferit ocazia sa ne cunoastem mai bine copilul. Intr-o zi, baiatul meu a venit acasa si m-a intrebat care sunt cele cinci lucruri cele mai importante pentru mine si aceasta intrebare m-a pus pe ganduri. Acesta a fost un moment in care am simtit ca ne-am apropiat si ne-am cunoscut mai bine”, a afirmat Ilievici Ingrid, parinte.
Proiectul „Sprijin pentru copiii afectati de migratie in scolile din oraşul Iasi” este finantat de Fundazione L’Albero della Vita ONLUS.
VICTORIA CANTIR