Victimele violenței au nevoie de suport
august 8, 2016
Cu si despre diaspora
august 16, 2016

Învățare continuă și sprijin pentru specialiști

Conștientizarea și îmbunătățirea stărilor emoționale în rândul tinerilor, pentru redarea încrederii în sine, explorarea sinelui și conștientizarea forței de autocontrol – iată provocări adevărate și pentru specialiștii în psihologie, educație și asistență socială! Oricât s-ar instrui aceștia, parcă tot mai sunt necunoscute.

Prin urmare, schimbul de experiență și învățarea continuă sunt esențiale pentru bunii profesioniști în lucrul cu adolescenții. La finalul lunii iunie 2016, Institutul Bucovina a găzduit la Suceava, a cincea întâlnire internațională din cadrul proiectului ”DSH POSITIVE CHOICES”, la care au participat reprezentanți ai mai multor organizații cu care institutul are parteneriat, cum ar fi: Plymouth & District Mind Association din Marea Britanie, Asociația ZISPB din Lituania, Society of Social Psychiatry and Mental Health din Grecia, Asociația BEHDER din Turcia și Aristotelio Panepistimio Thessalonikis din Grecia -și care, exact de un astfel de tip de instruire au avut parte.

Întâlnirea face parte dintr-un proiect amplu de colaborare între specialiși. Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina fondată de către AREAS, implementează proiectul ”DSH POSITIVE CHOICES”, finanțat de Uniunea Europeană prin programul ERASMUS+, realizând o serie de workshop-uri, în urma căroara să se consolideze colaborarea între organizațiile din domeniul tineretului, preocupate de problematica adolescentului.

Proiectul oferă o serie de ateliere de lucru, o resursă de formare deschisă pentru toți cei care lucrează în domeniul tineretului, în special cu tinerii care sunt sau pot fi în risc de a se confrunta cu simptome ale Alexitimiei (incapacitatea de a recunoaşte emoţiile, subtilităţile şi manifestările lor) și orice alt stres emoțional.

Acest sindrom, Alexitimie, a fost îndelung studiat la adulți, deoarece este văzut ca un factor de risc pentru o serie de probleme medicale și de sănătate înrudite, care pot duce cu ușurință la excludere de pe piața muncii.

Practic adolescentul sau adultul care manifestă acest sindrom înţelege limitat sentimentele, are dificultăți în exprimarea lor, în recunoaşterea expresiilor faciale ale altor persoane, imaginaţie limitată sau rigidă, un mod de gândire limitat, hipersensibilitate la senzaţiile fizice, visează rar,  are o afectivitate inadecvată și relaţii interpersonale slab reprezentate, fie supra-dependente şi evitante.

În prezent, Institutul Bucovina are în implementare alte două proiecte ERASMUS: NETPLANTS si CCTP, care vizează elaborarea unor instrumente de intruire a specialiștilor din domeniul social, care activează în mediul rural. Este vorba despre un transfer de know-how, schimburi de experiență și pilotarea metodelor în cadrul unor instruiri tematice.

Pe site-ul proiectului  http://www.dshpc.eu/ sunt și alte detalii privind rezultatele întâlnirii dintre specialiştii „DSH Positive Choices” din România, Marea Britanie, Lituania, Turcia și Grecia.

 Vasile Gafiuc